Keisis Švyturio-Utenos alaus savininkai?
Šią savaitę rinkose sklando gandai, jog ruošiamasi perimti Britanijos kompaniją Scottish&Newcastle (S&N). Be to kad šiai kompanijai priklauso alaus Fosters platinimo teisės Europoje bei Kronenbourg 1664 prekinis ženklas, ji dar valdo ir 50% Baltic Beverages Holding akcijų (kitą 50% turi danų Carlsberg). Na, o BBH priklauso gerai Rytų Europoje žinomi alaus prekiniai ženklai: rusiškasis Baltika, lietuviškieji Švyturys bei Utenos alus, latviškas Aldaris, estiškas Saku, ukrainietiškas Slavutich bei Lvivske (iš jų Saku, Baltika ir Slavutich yra listinguojamos). BBH turi apie 30% Rusijos alaus rinkos, o Baltijos valstybėse ji yra atsiriekusi apie 45% rinkos dalį. Analitikai mano, jog būtent S&N norima perimti dėl jos turimų BBH akcijų, kadangi Rusijos alaus rinka sparčiai auga, ir ten nusimato geros aludarių verslo perspektyvos. Be to, tikriausiai tikimasi padaryti BBH veiklą efektyvesne, kadangi esama akcininkų struktūra (po 50% akcijų turi S&N ir Carlsberg) galbūt neleidžia daryti tam tikrų verslo sprendimų. Tiesa, pasikeitus S&N akcininkams, tikriausiai Carlsberg turėtų teisę išpirkti likusią BBH akcijų dalį, nors Goldman Sachs teisininkai teigia, jog tokia teisė lyg ir nenumatyta. Tad kas gali pirkti S&N (o kartu ir dalį BBH)?
- Pats Carlsberg. Logiškas variantas, siekiant gauti visą BBH kontrolę. Tik kad analitikai nelabai tiki, jog Carlsberg tai sugebės padaryti — ji per silpna kompanija tokiems įsigijimams.
- Koks nors privataus kapitalo (private equity) fondas. Šis variantas įmanomas, jeigu vėliau būtų galima išpirkti BBH akcijas iš Carlsberg — be BBH kontrolės S&N gauna tik dividendų srautą, tad negalima naudotis pilnu BBH balansu ir pinigų srautu didinant skolą. O atrodo, jog BBH nėra užskolinta kompanija, tad čia turėtų būti nemažai galimybių „patobulinti“ kompanijos balansą.
- Kas nors iš didžiųjų pasaulio alaus kompanijų: Diageo, SABMiller. Didžiosios kompanijos neturi didelės rinkos dalies Rusijoje, Ukrainoje bei Baltijos šalyse (Lietuvoje vienintelis stiprus užsienio alaus pavadinimas yra Carlsberg, o ir tas susijęs su BBH), tad tai galėtų būti nebloga įėjimo į rinką strategija.
Kas nuo to keisis Lietuvos alaus rinkoje? Žiūrint kas perimtų S&N. Jeigu pirkėjas bus Carlsberg, tai niekas neturėtų pasikeisti; jeigu privataus kapitalo fondai — BBH veikla turėtų tapti efektyvesnė, kompanijos gal labiau skaičiuotų savo biudžetus ir ne tiek daug pinigų išleistų reklamai (bent jau stereotipiniai private equity fondai stengiasi stipriai apkarpyti kompanijų išlaidas ir išspausti kuo daugiau laisvo pinigų srauto); jeigu Diageo ar SABMiller — turėtų rinkoje atsirasti naujų alaus prekinių ženklų, seniai pripažintų pasaulyje.
Beje, visa tai tėra rinkos gandai ir analitikų spėliojimai. Kol kas nieko konkretaus.